Muriel Spark의 소설 ‘The Finishing School’ 첫 단락

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20세기의 영국 작가 뮤리엘 스파크의 소설 ‘The Finishing School’. 이야기는 소설을 쓸 때 배경을 어떻게 잡는가를 말하며 시작한다.

“You begin,” he said, ” by setting your scene.” You have to set your scene, either in reality or in imagination. For instance, from here you can see across the lake. But on a day like this you can’t see across the lake, it’s too misty. You can’t see the other side.” Rowland took off his reading glasses to stare at his creative writing class whose parents’ money was being thus spent: two boys and three girls around sixteen to seventeen years of age, some more, some a little less. “So,” he said, “you must just write, when you set your scene, ‘ the other side of the lake was hidden in mist.’ Or if you want to exercise imagination, on a day like today, you can write, ‘ The other side of the lake was just visible.’ But as you are setting the scene, don’t make any emphasis as yet. It’s too soon, for instance, for you to write, ‘The other side of the lake was hidden in the fucking mist.’ That will come later. You are setting your scene. You don’t want to make a point as yet.”

(내맘대로 번역)

“장면(Scene)을 설정하면서 시작을 하지. 현실을 그리던 상상을 그리던, 장면을 설정해야되. 예를 들자면, 여기서 건너편 호수를 볼 수 있다고 하자. 그런데 어느 날인가, 오늘 같이 안개 때문에 호수를 볼 수 없는거야. 건너편이 보이지 않게 된 거지.” 롤랜드는 작문 수업을 듣는 학생들을 보려고 안경을 벗었다. 열여섯나 열일곱 살 쯤 되는 두 소년과 세 소녀가 있었다. “그래서, 너희는 장면을 설정할 때 반드시 이렇게 써야되, ‘반대편 호수가 안개에 가려졌다.’ 아니면 상상력을 발휘하고 싶으면, 오늘 같은 날에는 이렇게 쓸 수 있겠지. ‘반대편 호수가 간신히 보였다.’ 그러나 장면을 설정할 적에는 강조를 아직 하면 안되. 예를 들자면, ‘반대편 호수는 X같은 안개에 가려져 있다.’라고 쓰는 것은 너무 일러. 강조는 나중에 하는거야. 지금은 장면을 설정하는 거야. 아직 본론으로 들어가면 안돼.”

+덧: 뮤리엘 스파크는 20세기의 영미권 작가 중에 한사람이다. 우리나라에는 아직 소개된 적이 없는 것으로 알고 있다. 작가가 쓰는 소설 작법에 대한 이야기가 (그것도 본인의 소설의 도입 부분에서) 흥미로워서 번역해봤다.

뮤리엘 스파크에 관심있는 분들은 뉴요커에 실린 소개글을 참조하시길. (What Muriel Spark Saw, The New Yorker, 2014년 4월 8일자)

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